Yoga Flow (Vinyasa Flow)

Vinyasa yoga is een uitdagende en dynamische vorm van yoga die de kracht, de flexibiliteit en het uithoudingsvermogen van je lichaam vergroot.

Vinyasa yoga bestaat voornamelijk uit yogaseries die tijdens de sessie zelf kunnen aangepast worden aan de behoeften van elk individu. Op het ritme van de ademhaling vloeit de ene pose over naar de andere. U voelt de positieve energie door uw lichaam stromen en voelt spieren waarvan u niet eens wist dat ze bestonden.

Aangezien we met verschillende variaties werken zijn de sessies toegankelijk voor zowel beginners als gevorderden. Het is geen competitie, u voelt zelf aan hoe ver uw lichaam wilt en kan gaan.
Chantal geeft doorlopend ook steeds nuttige tips om d.m.v. alternatieve houdingen alle series tot een goed einde te brengen zonder u zorgen te moeten maken om het niveau.

Het is zo uitermate belangrijk dat iedereen individueel op zijn niveau geniet van de sessies.

Na inspanning volgt ontspanning en eindigen we steeds met een relaxatie gevolgd door meditatie.


Energy Flow (Pilates)

Deze sessie kan worden samengevat als een full body workout die spieren verstevigd en streeft naar fysiek en mentaal welzijn.

We starten de sessie met een serie asanas (yogahoudingen) om vervolgens specifiek te trainen op arm-en rugspieren, been-en buikspieren. De oefeningen worden aangepast aan de individuele behoeften en mogelijkheden.
De sessie eindigen we met een stretching en relaxatie.


Yin Yoga

Yin yoga is een langzame vorm van yoga voor rustige houdingen, en de asanas worden voor langere tijd vastgehouden; drie tot vijf minuten.

Op deze manier wordt het bindweefsel langzaam gerekt en gehydrateerd en blijven de gewrichten soepel. Zo wordt er ruimte gecreëerd in het bindweefsel en de gewrichten.


Fascia Training

Fascia training verwijst naar de activiteiten en bewegingsoefeningen die bedoeld zijn om de functie van het musculaire bindweefsel te verbeteren.

We starten deze sessie met een dynamische opwarming om vervolgens op de verschillende spiergroepen te gaan werken door middel van gewichten. Nadien gebruiken we de foam roller voor de fascia training.

Fascia is een band of vel van bindweefsel dat voornamelijk bestaat uit collageen dat wordt gevonden onder de huid. Zij hecht, stabiliseert, omsluit en scheidt spieren en andere inwendige organen. Dit blad weefsel heeft een directe verbinding met het autonome zenuwstelsel en kan worden beïnvloed door de gemoedstoestand. Als zodanig kan een fascia letsel worden opgelopen als gevolg van verhoogde stress niveaus.
Om te voorkomen dat dit gebeurt, is het belangrijk om te ontspannen en je fascia te trainen.


Restorative Yoga

Restorative of herstellende yoga omvat poses die ondersteund worden door props (bolsters, dekens, riemen,…) en waardoor u volledig kan ontspannen en rusten. Wanneer het lichaam wordt ondersteund optimaliseert dit de intensisteit van de oefeningen en dus ook het herstellend effect.

Restorative yoga brengt lichaam en geest in balans.

Het helpt zowel voor lichamelijke klachten (spierspanning, hartkloppingen,
maagpijn, hoofdpijn, …) als chronische stress, vermoeidheid, burn-out, slaapproblemen…..


Zwangerschapsyoga

Zwanger zijn is iets heel bijzonders. Uw lichaam ondergaat op korte tijd een groot aantal veranderingen en draagt in alle liefde uw kindje.

Zwangerschapsyoga stimuleert en ondersteunt u om dit proces op een positieve manier bewust mee te maken en om u voor te bereiden op de bevalling en de geboorte van uw kindje. Daarnaast leert u ook uzelf en uw lichaam beter kennen, waardoor u haar vermogens ontdekt en vertrouwen krijgt in haar natuurlijke werking. 


Yin Yoga/ Restorative Yoga

In tegenstelling tot actievere yogavormen waarbij we de spieren trainen, ligt de focus bij Yin Yoga / Restorative Yoga op het ontspannen van de spieren, het stimuleren van het diepere weefsel, en het ‘herstellen’ van ons lichaam. Doordat we de poses drie tot vijf minuten vasthouden, stimuleren we dit zogenoemde bindweefsel en worden opgehoopte afvalstoffen afgevoerd.

*Zwangerschap: Behalve een weldaad aan ontspanning levert dat tijdens de zwangerschap ook andere voordelen op. Yin yoga voorkomt vochtophoping en vermindert striae. Daarbij leert het ons te ontspannen en vol vertrouwen mee te gaan op de ‘pijngolf’ in plaats van onszelf ertegen te verzetten. Zo maken we later de weeën een stuk draaglijker.


Postnatale Yoga

Tijdens de zwangerschap maar ook na de zwangerschap verdient uw lichaam extra aandacht. Postnatale yoga zal u helpen om fysieke, mentale en emotionele spanning los te laten en zo een nieuwe balans te vinden in uw leven als mama.

Tijdens de postnatale yoga ligt de nadruk op versterkende oefeningen. Het versterken van de bekkenbodem, de onderrug en de buikspieren staat centraal.
Er wordt ook aandacht besteed aan een correcte lichaamshouding.


Yoga Kids

Kinderyoga is voor iedereen, energiek of eerder passief. Het is een combinatie van yoga en spel wat resulteert in rust en plezier.

Yoga- en ademhalingsoefeningen worden gecombineerd met muziek, beweging en ontspanning.

Kinderen worden zich bewuster van zichzelf, hun lichaam, emoties en omgeving. Het is belangrijk dat ze vertrouwen in zichzelf hebben en een mooie balans vinden.
Zowel niet competitief spelen en momenten van rust zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een kind.


Yoga Teens

Tieners maken grote veranderingen door op verschillende gebieden en kunnen meer druk of spanning ervaren. Uniek willen zijn, maar ook meedoen met de andere: bij yoga kunnen ze zichzelf zijn en mag het op hun eigen manier.

“Be yourself, everyone else is already taken”

Oscar Wilde

In onze huidige leefwereld komen er bij onze kinderen ontzettend veel prikkels binnen en kinderen vinden niet altijd de tijd om deze te ventileren ten gevolge van overvolle dagschema’s. De weinige momenten van ontspanning worden dan vervolgens ook nog ingevuld door social media, TV, gaming,… waarbij opnieuw veel prikkels op hen afkomen.

Tijdens de tiener yoga ligt de nadruk meer op het correct uitvoeren van de yogahoudingen en wordt er aandacht besteed aan ademhalingsoefeningen.